برگزاری اختتامیه همایش علمی پژوهشی امام رضا(ع) در کرمانشاه
محل تبلیغات شما


ورود اعضا


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




میزان رضایتمندی شما از مطالب سایت:





تبليغات
محل تبلیغات شما

 آیت‌الله سید محمد قائم مقامی در مراسم اختتامیه همایش علمی پژوهشی امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر با اشاره به اینکه بین دین و هنر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد اظهار کرد: اگر دین خالص و ناب که دارای دو رکن قدسی است عرصه درک و تجلی حقیقت باشد در عالم تجلی می‌یابد.

این پژوهشگر معارف دینی و اسلامی با تأکید بر اینکه دین اسلام دین تجلی و حقیقت است عنوان کرد: از آنجایی که حقیقت دارای جمال بیکران است درک این جمال از طرف انسان حالتی را در او ایجاد می‌کند که اصطلاحا اظهار گفته می‌شود و به آن معنی که انسان مایل است آنچه را که فرا گرفته نمایان کند و این از صفات خداوند است.

آیت‌الله قائم مقامی با اشاره به اینکه خداوند نیز به دلیل جمال خود و علم به این جمال اراده به آفرینش عالم و نمایان کردن این جمال کرده است افزود: بر این مبنا گفته می‌شود که هر کس دین ناب محمدی(ص) را درک کند صفت خداوند را درک کرده و احساس به اظهار می‌کند و هنر اصیل و حقیقی اینجا معنی می‌یابد.

وی با بیان اینکه همزاد با نزول قرآن کریم و تجلی وحی الهی شاهد ظهور هنری نیز هستیم خاطرنشان کرد: شعر یک هنر والا در اسلام است و از ابتدای نزول قرآن کریم تا به امروز شاعران بسیاری اعم از شیعه و سنی وجود داشته‌اند که توجه به دو عنصر قرآن و اهل بیت(ع) در آثار آن‌ها مشخص است.  

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند حکمت و هنر را به یکدیگر وابسته کرده است بیان کرد: اگر این دو رکن دین یعنی قرآن کریم و اهل بیت(ع) همراه با مفسران و متولیان حقیقی کتاب که ائمه معصومان(ع) هستند ظاهر شود معجزه کرده و به دنبال آن حکمت، فلسفه، عرفان، فکر و هنر پدید می‌آید.

آیت‌الله قائم مقامی با بیان اینکه غرب در عرصه خداشناسی تعطیلی شده است اظهار کرد: انسان غربی وقتی ویژگی‌های عظیم خداوند را مشاهده می‌کند از بکارگیری عقل خود برای درک آن باز می‌ماند و ترجیح می‌دهد که تنها به کاربرد، اخلاق و رفتار توجه کند و از این رو گفته می‌شود که غرب در عرصه خداشناسی تعطیلی شده است و این فاجعه‌ای بزرگ برای آنها است.

وی یکی دیگر از رویکردهای الهیات را تشبیهی عنوان کرد و افزود: وقتی محیط پیرامون را بررسی می‌‌کنیم متوجه می‌شویم که بخش عظیمی از الهیات بشر آلوده به تشبیه شده و از خداوند مخلوق به دست آمده است و در صورتی که در اسلام ناب نباید معرفت را تعطیل کنیم و خداوند را نیز نباید تشبیه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه معرفت همراه با اخلاص اصل دین است افزود: اگر برای خداوند شبیه قائل شویم نمی‌توانیم به معرفت دست یابیم زیرا خداوند بزرگی صفات خود را اثبات کرده است و نمی‌توان منکر آن شد و کسی می‌تواند معرفت را کسب کند که وارد حوزه تشبیه نشود و به طور مستقیم و غیرمستقیم از اهل بیت(ع) بهره‌ برده باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه در ایران به دلیل ارادت عاشقانه به اسلام، اهل بیت(ع) و قرآن کریم با عقلانیت و اعتدال و منطق خداوند عنایت حضور حرم مطهر رضوی را به مردم عطا کرده است خاطرنشان کرد: حرم اما رضا(ع) برخلاف ائمه بقیع(ع) مورد توجه ساکنان پیرامون حرم قرار گرفته است و این ناشی از معرفت مردم نسبت به جایگاه و معرفت ائمه(ع) است.

آیت‌الله قائم مقامی با بیان اینکه بین عرفان و هنر نیز ارتباط تنگاتنگی وجود دارد عنوان کرد: شعر یکی از هنرهای ارزشمند در دنیا است و اما در اسلام اصل و ریشه هنر است و هنگامی که کسی عارف و از ذوق و حقیقت برخوردار شد باید آن را بروز دهد و شعر بهترین وسیله برای ابراز حقیقت است.

مردم هندوستان ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارند

رئیس انجمن ادبیات و زبان فارسی هند و ایران نیز در این همایش با اشاره به تأثیرات امام خمینی(ره) بر مردم جهان در قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: اسلام قبل از انقلاب در شرایطی بود که هر کس بنابر نظرات خود آن را معرفی می‌کرد که امام خمینی (ره) چهره اسلام را درخشان کرد و اکنون چهره درخشان آن برای همگان آشکار شده است.

اختر مهدی با بیان اینکه موج اسلام‌خواهی که اکنون در جهان به راه افتاده ناشی از نور ظاهر شده آن است خاطرنشان کرد: از این صحبت امام خمینی(ره) که "اسلام راستین را به دنیا عرضه کنید زیرا که دنیا نیازمند اسلام است" می‌توان متوجه شد که دنیا نیازمند اسلام همراه با اهل بیت(ع) و ولایت است.

اختر مهدی با تأکید بر اینکه هیچ نیرویی در دنیا نمی‌تواند اسلام را تضعیف کند عنوان کرد: با وجود اینکه بیشتر امامان معصوم(ع) در زندان به سرمی‌‌بردند اما ارشادات آ‌ن‌ها محفوظ بوده و به برکت انقلاب اسلامی در دسترس مردم قرار گرفته است و بنابراین نمی‌‌توان بین دو برادر مسلمان اختلاف ایجاد کرد.

این استاد تمام دانشگاه جواهر لعل نهرو کشور هندوستان با بیان اینکه اسلام راستین اسلام ولایت است که به وسیله معصومین(ع) هدایت شده است خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اسلام باید از سه مرحله انسان‌شناسی، خودشناسی و خداشناسی را که بسیار سنگین است و انسان بعد از آن به قرب الهی می‌رسد عبور کرد.

اختر مهدی در رابطه با مرحله خودشناسی گفت: انسان باید متوجه باشد که در جایگاهی است که مورد احترام بوده و برای عبور از مرحله نخست باید در پرتو تعلیمات اسلام انسان صفات الهی را بشناسد و سپس به مرحله خودشناسی می‌رسد زیرا کسی که خود را بشناسد خدا را شناخته است.

وی با بیان اینکه اسلام از طریق صوفیان به هند رسیده است افزود: بعد از گذشت چندین سال مردم هندوستان به امام خمینی(ره) ارادت داشته و عکس او در بسیاری از منازل نصب است و این ارادت به گونه‌ای است که به هنگام رحلت ایشان حتی در دورافتاده‌ترین مناطق هندوستان مراسم عزاداری برگزار شد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی به رسم امام ضامن در هندوستان اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه مردم هندوستان نیز به امام رضا(ع) ارادت دارند در بسیاری از موقعیت‌ها همچون سفر که مسافر را به امام رضا(ع) می‌سپارند و مراسم خواستگاری به این امام رئوف تمسک می‌جویند و این نشان دهنده ارتباط نزدیک مردم با معصومین(ع) است.

اتحاد و اخلاص رمز افزایش صفا در جهان اسلام است

در این مراسم امام جمعه اهل سنت کرمانشاه اظهار کرد: ارادت و توجه اهل سنت به اهل بیت (ع) نشان دهنده اخلاص بیشتر آن‌ها نسبت معصومین(ع) است.

ماموستا ملا محمد محمدی با اشاره به اینکه امکان ندارد یک نفر اهل سنت را یافت که محب پیامبر اکرم(ص) نباشد خاطرنشان کرد: هر کس به اهل بیت(ع)تمسک جوید و محبت داشته‌ باشد به طور قطع نجات می‌یابد و به رستگاری می‌رسد و هر کس که به اهل بیت محبت نداشته باشد نجات پیدا نمی‌کند.

ماموستا محمدی با اشاره به اینکه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی محل پیامبر اکرم(ص) هستیم افزود: اساس هر چیزی در جامعه اخلاص است و در واقع داشتن اخلاص برای انجام امور ضروری و مفید است زیرا که اگر در جامعه اخلاص نباشد هیچ چیزی معنی ندارد و اگر اتحاد، همدلی و اخلاص بین مسلمانان برقرار باشد صفا نیز در جهان افزایش می‌یابد.

برای حرکت جامعه به سمت توسعه تغییر اندیشه ضروری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این همایش هشتمین همایش علمی پژوهشی اجرایی در استان کرمانشاه است اظهار کرد: فراخوان این همایش از آبان ماه سال گذشته به سراسر کشور ارسال شده و بیش از 120 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است.

ابراهیم رحیمی زنگنه با بیان اینکه 10 نفر از اساتید و فرهیختگان برجسته کرمانشاهی داوری مقالات را به عهده داشته‌اند خاطرنشان کرد: از بین مقالات ارسال شده 10 مقاله برتر برای ارائه اتنخاب و بیش از 40 مقاله نیز در قالب یک کتاب چاپ می‌شود.

رحیمی زنگنه با بیان اینکه برگزاری این همایش در راستای نهادینه ساختن بیش از پیش فرهنگ اهل بیت(ع) در میان نسل جوان است افزود: اگر به این باور رسیده باشیم که فرهنگ اساس توسعه است باید بدانیم که تنها را برون رفت از مشکلات تمسک به اهل بیت(ع) بوده و راهی جز توجه به فرهنگ نداریم.

وی با اشاره به اینکه عناصر اصلی تمدن‌ساز در فرهنگ موجب سعادت دنیا و آخرت می‌شوند و باید بیش از پیش در جامعه تقویت شوند عنوان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار در همه ابعاد جامع باید تلاش کنیم فرهنگ اهل بیت(ع) را در جامعه نهادینه کنیم و برگزاری این همایش‌ها و نشست‌های تخصصی روشی مناسب برای تحقق ان است.

رحیمی زنگنه با تأکید بر اینکه برای تحقق توسعه پایدار باید اندیشه‌ها و باورها به عنوان اساس فرهنگ تغییر کنند بیان کرد: وقتی که اندیشه‌ها و باورها در مسیر درست قرار گیرد حرکت جامعه به سمت رشد و تعالی سرعت می‌یابد و به رشد و تعالی می‌رسد.

در مراسم اختتامیه همایش علمی پژوهشی امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر در بخش اساتید و پژوهشگران غلامرضا پیروز و مریم فقیه عبداللهی از استان مازندران، شهرستان بابلسر، اسماعیل صادقی، پروانه پیوند و مژده خسروی از استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان شهرکرد، گردآفرین محمدی و سعید حسامپور از استان کهکیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، محمدرضا یوسفی و زهرا منتظرپناه از استان قم، شهرستان قم، فیروز فاضلی و صغری رحمتی‌نژاد از استان گیلان، شهرستان رشت، نادر پروین از استان کرمانشاه، شهرستان کرمانشاه، سعید کریمی قره‌بابا از استان آذربایجان شرقی، شهرستان تبریز، پیمان ریحانی‌نیا از استان کرمانشاه، شهرستان اسلام‌آباد غرب، عطا الماسی و فرامین صیدی از استان کرمانشاه و سید علی کرامتی مقدم و مرضیه رضایی اول از استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد رتبه‌های برتر را کسب کردند.

در بخش دانشجویان و طلاب ابراهیم ظاهری عبدوند و اسماعیل صادقی از استان چهارمحال و بختیاری، زهرا حامدی شیروان از استان خراسان رضوی شهرستان مشهد، فرنگیس شاهرخی از استان چهارمحال و بختیاری شهرستان شهرکرد و فاطمه هوشنگی و زینب شهسواری از استان کرمانشاه شهرستان کرمانشاه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و در بخش نوقلمان نیز جایزه هیئت داوران به صورت مشترک به زهره علیپور تربتی از استان خراسان شمالی شهرستان اسفراین و محمدحسین سعیدی از استان کرمانشاه شهرستان سنقر به عنوان نفرات سوم این بخش معرفی شدند.

انتهای پیام / 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com